Er kan een flinke energiebesparing worden gerealiseerd door de cv-temperatuur te verlagen naar bijvoorbeeld 60 graden. Met de cv op 60 graden wordt ook de luchtkwaliteit beter. Met een maximale cv-temperatuur van 60 graden, blijven de radiatoren door de dag heen gelijkmatiger warmte afgeven, in plaats van in pieken – dit voorkomt dan de zogenaamde stofschroei (= hete radiatoren verschroeien de stof en huismijt die erop ligt). De juiste cv-temperatuur is dus ook nog een stuk gezonder. Echter moet er wel met een aantal factoren rekening gehouden worden. Er zijn namelijk wel kanttekeningen, het toestel gaat meer condenseren en daardoor meer vervuilen en er kunnen comfortklachten komen, zeker met lage buiten temperaturen. Maar zoals iedereen weet komt er bij condenseren warmte vrij (bij verdampen wordt er warmte onttrokken aan de omgeving en bij condenseren wordt er warmte afgegeven), de hoeveelheid warmte is ongeveer 10% van de energie-inhoud van een kubieke meter gas. Dit is best veel, daarom heeft een HR-ketel in de omschrijvingen een 10% hoger rendement dan een VR-ketel. In theorie klopt dit maar een HR-ketel draait niet altijd op de 58 graden. 58 graden is de temperatuur dan het vocht uit het gas en de lucht condenseert, en er dus 10% meer warmte uit het gas vrij komt. Op het moment dat de ketel boven de 60 graden draait is er geen of nauwelijks condensatie en is het dus gewoon een VR-ketel. Bij een installatie met standaard convectoren zal de cv-watertemperatuur hoger moeten liggen dan bij vloerverwarming. Als vuistregel kunnen de volgende temperaturen aangehouden worden: bij standaard convectoren 80 graden, bij radiatoren 60 à 70 graden (afhankelijk van de wensen van de klant, de ene klant heeft liever comfort van hete radiatoren en de ander heeft liever meer besparing) en bij alleen vloerverwarming kan 50 a`55 graden aangehouden worden, bij vloerverwarming en boven radiatoren is het afhankelijk van het gebruik.
Zodra het cv-water op temperatuur komt, dus de retourtemperatuur bijvoorbeeld 20 graden lager is dan de aanvoer (bij een goed ingeregelde cv-installatie) zal de ketel terug moeten moduleren om op de 60 graden te kunnen blijven branden. Bij een niet ingeregelde cv-installatie is de retourtemperatuur nog hoger, en moet er nog verder terug gemoduleerd worden en soms zelfs worden gestopt met branden, dit stoppen en opstarten heet pendelen. Dit pendelen moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Ook vindt er geen condensatie plaats bij een niet ingeregelde cv-installatie. Daarom is het inregelen van een cv-installatie ook zo belangrijk, wij plaatsen altijd drukgecompenseerde dynamische radiatorkranen om de cv-installatie goed in te kunnen regelen. Om vergenoeg terug te kunnen moduleren moet het vermogen van de ketel worden aangepast. Bij een te hoog vermogen (wat vaak het geval is) kan de ketel bij een op temperatuur zijnde cv-installatie niet vergenoeg terug moduleren en gaat dan pendelen. Bij een te laag vermogen komt de ketel niet aan de 60 graden. Bij het verwarmen met radiatoren heb je iets meer vermogen nodig dan bij vloerverwarming. Je kan de inhoud van de woning opmeten (lengte X hoogte X breedte), Als voorbeeld een woning van 6 x 11 x 2,4 = 158 m³ begane grond en boven 6 x 9 x 2,4 = 129m³, zolder heeft niet altijd een radiator. Je hebt ongeveer 65 watt nodig (bij een redelijk geïsoleerde woning) om 1 m³ binnen een half uur te verwarmen naar 21 graden bij een buiten temperatuur van -10. Dus 65 x 158 = 10KW voor begane grond. En voor de eerste verdieping kan je 55 watt per m³ aanhouden, dit is dan bijvoorbeeld 129 x 55 x 2,4 = 7.095 watt dus 7KW. Het cv-vermogen zou dus op 17 KW ingesteld moeten worden. Het komt eigenlijk nooit voor dat een woning binnen een half uur van 15 graden naar 21 graden verwarmt moet worden bij een buiten temperatuur van -10. Je zou hier dus een paar KW onder kunnen gaan zitten. Wij raden klanten ook aan om op deze koude dagen je woning niet te laten afkoelen naar 15/16 graden maar `s nachts de kamerthermostaat niet verder dan 2 graden terug te zetten zodat er geen complete opwarming plaats hoef te vinden.
Het compleet inregelen van de cv-installatie begint bij de juiste afstelling van de ketel, de temperatuur van de ketels staan vaak te hoog afgesteld en ook het vermogen staat bijna altijd te hoog. Daarna kan de installatie ingeregeld worden. Het gaat er hierom dat elke radiator een delta T heeft van 20 graden. De flow over de radiator is vaak te hoog, zeker als de radiator op temperatuur is. De retourtemperatuur is dan vaak veel te hoog, hierdoor krijgt de cv-ketel te warm cv-water terug. Dit gaat ten koste van het rendement. Ook wordt de radiator welke het dichts bij de ketel zit het heets, de radiator welke de langste afstand tot de ketel heeft wordt het minst warm. Het kan zijn dat de ketel al terug moduleert op het warme cv-water van de eerste radiator, ook dit gaat ten koste van het rendement. Er zijn bedrijven die inregelen op de voetventielen (indien aanwezig), daar zijn wij geen voorstander van, het vuil/slib zit altijd onderin de radiator, als je dan gaat inregelen op het voetventiel, dan krijg je verstoppingen, of na een paar weken klopt de instelling niet meer door de vervuiling. Het beste zou zijn om dubbelinstelbare kranen of drukgecompenseerde kranen te monteren, en daarna de installatie in te regelen. Zodra de cv-installatie is ingeregeld kan ook de pomp toerental naar beneden, er hoeft ten slotte minder water rond gepompt te worden.
Een complete cv-installatie voorzien van druk gecompenseerde kranen en inregelen kost ongeveer €100 per radiator. Dit is erg veel geld. U bespaard dan weer wel op uw energie rekening en op het milieu.